Zilveren erepenning voor Hans Hoogerwerf, artistiek coördinator Varend Corso Westland

Op zaterdag 22 juni 2024 heeft de heer H. Hoogerwerf uit Vlaardingen de zilveren erepenning van de gemeente Westland ontvangen uit handen van wethouder Peter Valstar. De gemeentelijke onderscheiding werd hem uitgereikt tijdens zijn laatste editie van het Varend Corso.

Al 25 jaar is Hans Hoogerwerf de artistiek coördinator van het Varend Corso. Gedurende die periode is het Varend Corso uitgegroeid tot het belangrijkste meerdaagse evenement van de regio Westland, Midden-Delfland en het Rijnmondgebied (Maassluis, Vlaardingen). Jaarlijks staan er duizenden bezoekers langs de route.

In zijn rol als artistiek coördinator heeft hij in de afgelopen 25 jaar het Varend Corso naar een hoger artistiek niveau gebracht. Hij begeleidde de deelnemers bij het opmaken van hun boten, beoordeelde ontwerpen en voerde spraakmakende toneelshows op tijdens diverse bijeenkomsten. Daarnaast was hij tijdens de corsodagen vaste omroeper bij de sponsorbijeenkomsten en bij de opening een belangrijke speakerpost. Hij was de spin in het web voor het Varend Corso-bestuur en coördineerde de creatieve invulling. Ook was de heer Hoogerwerf nauw betrokken bij de invoering van het kindercorso. Om de jeugd hierbij te enthousiasmeren heeft hij de laatste jaren scholencompetities begeleid en gastlessen gegeven op scholen. Ook presenteerde hij bij de WOS TV de live uitzending.

Met zijn inzet als artistiek coördinator en adviserende rol leverde hij gedurende 25 jaar een belangrijke bijdrage aan het culturele en sociale aspect van het Varend Corso.

De zilveren erepenning is een gemeentelijke onderscheiding in Westland voor personen die zich, gedurende een periode van minimaal 12,5 jaar uitzonderlijk verdienstelijk en veelzijdig hebben ingezet voor de gehele streek (het Westland) op maatschappelijk, cultureel, sportief of economisch gebied. De zilveren erepenning bestaat uit een legpenning met draaginsigne en een oorkonde.