Winnaars WestlandHart bekend

Donderdag 6 juni maakte burgemeester Bouke Arends de winnaars van de vrijwilligerswaarderingsprijs WestlandHart bekend. De grote winnaars zijn Beukenrode palliatieve thuiszorg & hospice en Stichting ALS Westland. Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij The Vineyard in Monster reikte de burgemeester het beeldje WestlandHart aan beide organisaties uit.

Publieksprijs

Beukenrode: palliatieve thuiszorg & hospice wint dit jaar de publieksprijs. Beukenrode zet zich elke dag met 160 betrokken vrijwilligers in voor terminaal zieke inwoners van de regio Westland en hun naasten. Ze vinden dat mensen niet alleen op hun eigen manier moeten kunnen leven, maar ook op hun eigen manier moeten kunnen sterven. De burgemeester begrijpt de sympathie van het publiek voor de vrijwilligers van Beukenrode: “Ze helpen niet alleen bij de lichamelijke zorg, maar bieden ook een luisterend oor. Dit zorgt ervoor dat iemands laatste periode van het leven vaak nog een mooie tijd wordt, met fijne herinneringen voor de nabestaanden. Dit helpt ook bij de verwerking van het verlies.”

Juryprijs

De juryprijs won stichting ALS Westland. Met een grote groep betrokken vrijwilligers organiseert ALS Westland verschillende activiteiten om ALS-patiënten en hun naasten te steunen. Burgemeester Bouke Arends: “De jury is onder de indruk van de betrokkenheid van de vele Westlandse vrijwilligers, die zich samen inzetten om ALS-patiënten te helpen. Steeds weer bedenken ze mooie evenementen of activiteiten om geld in te zamelen om onderzoek te doen naar deze verschrikkelijke zenuw-spierziekte ALS. Een mooi voorbeeld hiervan is de Local Swim in De Lier, met veel deelnemers die het koude water trotseren. Veel vrijwilligers die alles in goede banen leiden en onmisbaar zijn. En zo gaan ze samen de strijd aan om deze zieke een halt toe te roepen.”

WestlandHart

Elk jaar kunnen inwoners van Westland vrijwilligersorganisaties aanmelden voor WestlandHart. Een onafhankelijke jury kiest hier vier organisaties uit. Zij winnen een geldbedrag van € 2.500,- en een gratis promotiefilmpje over hun organisatie. Naast de prijswinnaars waren dit jaar ook Plant a Friend en Fun en Fit Heenweg genomineerd. Begin 2025 kunnen vrijwilligersorganisaties weer aangemeld worden voor een nominatie voor het WestlandHart.

Bekijk hierde foto's voor een sfeerimpressie.