Westland heeft schoonste strand van Nederland

Het Westlandse Vlugtenburg is uitgeroepen tot schoonste strand van Nederland. Dat gebeurde vanmiddag bij beachclub Perry’s in Scharendijke (Zeeland) tijdens de jaarlijkse strandverkiezingen. Vlugtenburg kreeg uiteindelijk een ongekend hoge score van 9,8. Wethouder Van Staalduinen nam de prijs namens het college van burgemeester en wethouders in ontvangst.

Volgens wethouder Anko Goudswaard, verantwoordelijk voor de kust, is de winst het resultaat van een goede samenwerking tussen gemeente, ondernemers en inwoners. “Westland heeft acht kilometer kust en die houd je niet in je eentje schoon. Dat kan alleen dankzij de inzet van vele enthousiaste inwoners, ondernemers op en rond het strand en onze kustpartners. Van lokale opruiminitiatieven tot de aannemer met wie de gemeente Westland samenwerkt. Het is echt een teamprestatie en daar ben ik trots op. Tegen iedereen die bijdraagt aan het schoonhouden van het strand zeg ik dan ook: ontzettend bedankt!”

Vaak een hoge waardering

Het is de tweede keer dat Westland de prijs Schoonste Strand van Nederland krijgt. De eerste keer was in 2009. Daarna wonnen we in 2011 nog een keer de eerste prijs van de provincie Zuid-Holland. De laatste vijf jaar kreeg Westland wel steeds het keurmerk ‘Zeer schoon strand’. “Dat we nu de hoofdprijs winnen voelt dan ook als een beloning voor onze aanpak”, zegt wethouder Goudswaard.

Steeds minder zwerfafval

Voor de beoordeling bezochten inspecteurs op verschillende momenten de Nederlandse stranden. Het viel hen op dat ondernemers en overheden hard werken aan bewustwording bij de strandbezoekers. Dat zorgt voor steeds beter gedrag en minder zwerfafval. Westland doet dit op meerdere manieren. Zo kunnen bezoekers bij elke strandopgang gratis afvalzakjes pakken. Ook kunnen strandbezoekers bij verschillende strandpaviljoens een juttas lenen, waar zij zwerfvuil in kwijt kunnen. Een volle juttas levert een gratis ijsje of drankje op.

De uitreiking is een initiatief van Strand Nederland en Rijkswaterstaat en wordt ondersteund door Food Inspiration, Koninklijke Horeca Nederland, de Nederlandse Kustvereniging en Blauwe Vlag/Green Key Nederland.