Tentoonstelling over het wielrennen in Westland

Nog een paar weken en dan raast de Tour de France Femmes door Westland. Iets waar veel Westlanders naar uitkijken en plannen maken om Westland geel te laten kleuren. Maar buiten de Tour gebeurt er in Westland nog veel meer op het gebied van wielrennen. Dit kunnen wielrenliefhebbers en andere geïnteresseerden zien in de tentoonstelling over wielrennen in Westland. Deze is vanaf nu te bekijken in het gemeentehuis in Naaldwijk.

Fietsend de tentoonstelling openen

Wethouder Anko Goudswaard opende samen met wielrensters Mylène de Zoete en Celine de Vreede de tentoonstelling. Op een spinningfiets deden ze in gele shirts een quiz over fietsen waar kinderen van BSO Kwest aan meededen. De wethouder stelde de vragen aan team Mylène en team Celine. De kinderen deden enthousiast mee en wisten veel vragen te beantwoorden. Het was spannend, maar het werd een gelijkspel tussen team Mylène en team Celine.

Het fietsen van toen en nu

Na de quiz ging iedereen naar de publiekshal van het gemeentehuis om de tentoonstelling te bekijken. De tentoonstelling bestaat uit gele panelen met informatie en foto’s over het wielrennen in Westland. Het gaat over de geschiedenis van het wielrennen, de wielerrondes, bekende wielrenners uit Westland, de succesvolle dames en de meisjes die het ook al heel goed doen.

Er is ook aandacht voor de mooie fietsroutes die Westland heeft. Wethouder Anko Goudswaard: “We hebben in Westland een mooie geschiedenis in het wielrennen. En ook nu doen de dames en heren het goed en een aantal fietsen zelfs professioneel. Westland heeft een veelbelovende jeugd die vaak zijn gestart bij de Dikke Banden Races. Hoe het fietsen leeft in Westland zie je ook aan de jaarlijkse wielerrondes waar we allemaal langs de lijn staan.”

Bezoek de tentoonstelling van 17 juli tot 16 augustus

De tentoonstelling is een samenwerking van gemeente Westland, Wieler Vereniging Westland Wil Vooruit, Stichting Wielerevenementen Westland en Bezoek Westland. De tentoonstelling is tijdens openingstijden van het gemeentehuis te bezoeken aan de Verdilaan 7 in Naaldwijk.