Last onder dwangsom voorbereiding hennepkwekerij

De huurder en eigenaar van een bedrijfspand in Wateringen hebben van burgemeester Arends een last onder dwangsom opgelegd gekregen. Dit komt omdat er in het pand voorbereidingen waren getroffen voor een hennepkwekerij. Bij herhaling van de overtreding moeten zowel de huurder als de verhuurder per keer een dwangsom van €10.000 betalen.

Na meerdere meldingen over hennepstank stelde het hennepteam van politie Eenheid Den Haag, District Westland-Delft, een onderzoek in. De locatie waar de meldingen over gingen, is een bedrijfsverzamelgebouw met meerdere bedrijfsunits. In een van de units trof het hennepteam een tent, assimilatielampen, transformatoren, een schakelkast en een dompelpomp aan. Dit zijn materialen die worden gebruikt voor het kweken van hennep. Deze materialen werden direct in beslag genomen.

Controleverplichting

Hoewel de huurder van de bedrijfsunit de feitelijke overtreder was, vindt de burgemeester de verhuurder ook verantwoordelijk. De verhuurder is verplicht regelmatig controles uit te voeren om te voorkomen dat de unit voor criminele activiteiten wordt gebruikt. Als verhuurder is hij verantwoordelijk voor wat er in de verhuurde bedrijfsunits gebeurt.

Herhaling voorkomen

Het doel van de last onder dwangsom is om te voorkomen dat de overtreding opnieuw gebeurt. Het maximumbedrag dat de huurder en eigenaar moeten betalen bij herhaalde overtredingen is € 20.000. Als dit maximale bedrag is betaald, kan de burgemeester bij herhaling een nieuwe, hogere dwangsom opleggen.

Het opleggen van een last onder dwangsom staat los van strafrechtelijke vervolging