College zet stappen in huisvesting arbeidsmigranten

Het college van burgemeester en wethouders van Westland vraagt de gemeenteraad zich woensdag 16 oktober 2024 uit te spreken over twee verklaringen van geen bedenkingen. Het gaat om de omgevingsvergunningen voor twee locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten, de Oostbuurtseweg in De Lier en de Lange Broekweg in Naaldwijk. Het college vraagt om instemming bij de Oostbuurtseweg en stelt voor om de aanvraag Lange Broekweg te weigeren.

Het college kwam tot dit besluit tijdens de vergadering van dinsdag 3 september 2024. De gemeenteraad geeft met een verklaring van geen bedenkingen de doorslag of een vergunning kan worden verleend voor de locatie voor de huisvesting van arbeidsmigranten.

Oostbuurtseweg

In december 2021 verleende het college al een omgevingsvergunning voor dit initiatief. Naar aanleiding daarvan hebben omwonenden de rechter gevraagd naar de gevolgde procedure te kijken. In afwachting van die rechterlijke uitspraak heeft de initiatiefnemer nu besloten een nieuwe aanvraag in te dienen. Deze voorziet in huisvesting voor 688 arbeidsmigranten voor een periode van 15 jaar op basis van een andere uitgebreide ruimtelijke procedure. Het college heeft besloten hieraan mee te werken.

Lange Broekweg

Het initiatief Lange Broekweg is bedoeld voor het huisvesten van 296 arbeidsmigranten voor een periode van 15 jaar. Het college stelt voorom de verklaring van geen bedenkingen voor de Lange Broekweg te weigeren. De gemeente Westland wil grote locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten namelijk goed spreiden. Rondom de Lange Broekweg zijn al meerdere grootschalige locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd of in voorbereiding. Voorbeelden daarvan zijn de Tiendweg, het Horti Hotel Jupiter en de Flora Campus Westland. Daarnaast is het gebied nog te gebruiken voor de uitbreiding van het naastgelegen kassengebied.

Vervolg

Beide ontwerpbesluiten worden na de raadsbesluiten zes weken ter inzage gelegd.