Bijna 6.000 kilo textiel opgehaald tijdens Textielrace

Van knuffels tot spijkerbroeken: leerlingen van verschillende Westlandse basisscholen hebben vier weken lang zoveel mogelijk gebruikt textiel ingezameld. Dit deden zij tijdens de Textielrace Westland. In totaal zamelden zij 5.817 kilo textiel in, dat daardoor opnieuw gebruikt kan worden. Ook organiseerden de kinderen allerlei reparatie-, weggeef- en ruilacties.

De kinderen zamelden op allerlei manieren textiel in. Bijvoorbeeld door textiel aan huis op te halen dat inwoners online hadden aangemeld. Ook organiseerden zij kledingruilen en repareerden zij kleding.

SBO De Diamant wint Textielrace 2024

Al deze acties leverden punten op. De Naaldwijkse basisschool De Diamant verdiende de meeste punten en wint de hoofdprijs: een workshop duurzaam textiel verven, aangeboden door Westland Natuur en Techniekweb. De Vlieten uit De Lier werd tweede, De Driekleur Avonturier uit ’s-Gravenzande derde. Deze kinderen kregen een prijs in de vorm van duurzaam gemaakte etuis en notitieblokjes als beloning en bedankje voor hun inzet.

Leuk én leerzaam

Tijdens de wedstrijd leerden kinderen op een leuke manier hoe zij in de toekomst duurzamer om kunnen gaan met textiel. Dat is belangrijk, want de helft van het textiel belandt bij het restafval. Hierdoor kan het niet hergebruikt of gerecycled worden én het zorgt voor onnodig hoge afvalkosten.

Alle textiel een tweede leven

Stichting RataPlan haalde al het ingezamelde textiel op en sorteerde het. Een deel ervan is nu in hun kringloopwinkels in Naaldwijk en Monster te vinden. Textiel dat niet meer draagbaar was, is doorgegeven aan bedrijfjes die er nog wat moois van maken, zoals etuis of tassen. Zo krijgt al het textiel een tweede leven.

Samen tegen textielafval

Gemeente Westland organiseert de Textielrace in samenwerking met de stichting Race Against Waste en stichting RataPlan. Er wordt ook samengewerkt in een Europees project, genaamd T-REX. Dit is een samenwerking tussen 13 internationale organisaties uit de textielindustrie en onderzoekers, met als doel om textielafval in Europa beter te recyclen. Zij delen samen met gemeente Westland, Rataplan en Race Against Waste de visie om oplossingen te bedenken voor het het steeds groter wordende probleem van textielafval.