Toeslag voor woonkosten
Kunt u de huur of hypotheek niet meer betalen omdat uw inkomen plotseling lager is geworden? Dat kan bijvoorbeeld door ziekte, scheiding of werkloosheid. U krijgt dan mogelijk een toeslag voor uw woonkosten van de gemeente. Dit noemen we de woonkostentoeslag.
Deze toeslag is speciaal bedoeld om de hoge kosten van uw huur- of koopwoning te betalen als uw inkomen opeens is gedaald en u daar niets aan kon doen. De periode dat u deze toeslag krijgt, is maximaal 6 maanden.
Aanvragen
Voldoet u aan de voorwaarden? Doe dan een aanvraag met DigiD via onderstaande knop. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. Om de toeslag aan te vragen, hoeft u geen bijstandsuitkering te hebben.
Huurtoeslag
Als u een laag inkomen heeft en een hoge huur, dan heeft u misschien recht op huurtoeslag. Dit is een financiële steun in de huur vanuit de overheid. Huurtoeslag kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
U kunt woonkostentoeslag aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- uw inkomen is plotseling veel minder
- u gaat op zoek naar een goedkoper huur- of koophuis
- als u een koophuis heeft: de kosten van uw koopwoning zijn te hoog voor uw inkomen. Het gaat om onder andere de hypotheekrente, het onderhoud en de onroerendezaakbelasting
- als u een huurwoning heeft en uw aanvraag voor huurtoeslag is afgewezen
Huurtoeslag gaat vóór woonkostentoeslag. U kunt dus alleen woonkostentoeslag krijgen als u geen recht heeft op huurtoeslag. Bijvoorbeeld omdat de huur te hoog is of omdat u een koopwoning heeft.
U moet de volgende gegevens inleveren van u en uw partner (indien van toepassing):
- kopie of foto van een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs)
- loonstroken en/of uitkeringsspecificaties van de laatste 3 maanden
- bewijsstukken van uw andere inkomsten van de laatste 3 maanden
- kopie bankafschriften van alle (buitenlandse) betaal- en spaarrekeningen van uzelf, uw partner en minderjarige kinderen van de laatste 3 maanden. Op de afschriften moet staan: het rekeningnummer, naam en adres, het begin- en eindsaldo en alle bij- en afschrijvingen
- afschriften/overzichten van alle creditcards, PayPal-rekeningen, beleggingsrekeningen en cryptovaluta portefeuille (Bitcoins, etc.) van de laatste 3 maanden met daarop het begin- en eindsaldo en alle mutaties
- kopie bewijsstukken van uw vermogen, anders dan uw bankrekeningen
- recent overzicht van al uw schulden (niet ouder dan 3 maanden)
- factuur of offerte van de kosten
- overzicht van de duurzame gebruiksgoederen en stofferingskosten die u wilt aankopen of vervangen (indien van toepassing)
- huurcontract (indien van toepassing)
- voorrangsverklaring (indien van toepassing)
- kopie van de inventarislijst van de nieuwe woning
Als wij uw aanvraag hebben ontvangen krijgt u binnen 8 weken een besluit. Hierin staat of u de bijzondere bijstand krijgt of niet.
U kunt dit schriftelijk aanvragen door het aanvraagformulier (pdf, 230 KB) in te vullen. Meer informatie hierover staat op het formulier.
Meer bijzondere bijstand en financiële regelingen
Wij bieden meerdere financiële regelingen en bijzondere bijstand. Alle regelingen staan op deze pagina.
Hulp nodig?
Vindt u het moeilijk formulieren op onze website of op papier in te vullen? Dan kunnen de mensen bij een Buurt Informatiepunt u helpen. U kunt ook een afspraak maken met de formulierenbrigade van Vitis Welzijn.
Hoe staat het met mijn aanvraag of melding?
Wilt u weten hoe het staat met uw aanvraag of melding? Vul dan het formulier op onze website in.