Cliëntondersteuning

Hulp van de gemeente

Heeft u hulp nodig bij het voeren van een gesprek? U kunt iemand uit uw familie of een bekende vragen u te helpen. Ook kunt u hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner.  

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Een cliëntondersteuner is een professional of getrainde vrijwilliger die weet bij welke organisatie u terecht kunt voor hulp. Hij of zij is onafhankelijk. Dat betekent dat hij of zij zonder invloed van andere organisaties of personen werkt. De hulp van de cliëntondersteuner is gratis.  

De cliëntondersteuner kiest geen partij en heeft geen band met organisaties die zorg leveren. Hij of zij is er voor u. De cliëntondersteuner kent veel mensen en organisaties en kan u helpen bij een gesprek met een organisatie, de gemeente of aanbieder van zorg voor te bereiden. En als u dat prettig vindt, kan hij of zij meegaan naar het gesprek. De onafhankelijke cliëntondersteuner biedt hulp voor korte tijd. Hij of zij denkt met u mee en helpt om de situatie op een rijtje te krijgen. Daarbij geeft hij of zij als het nodig is informatie en advies. 

Ondersteuning 

In het filmpje ziet u wat cliëntondersteuning voor u kan betekenen. 

De cliëntondersteuner:

  • denkt met u mee 
  • helpt u om alles op een rijtje te zetten
  • geeft informatie en advies 
  • weet bij welke organisatie u terecht kunt 
  • helpt bij de voorbereiding van een gesprek

Als u dat wilt, kan de cliëntondersteuner aanwezig zijn bij het gesprek met de gemeente of een aanbieder van zorg. De cliëntondersteuner is neutraal (kiest geen partij) en werkt in uw belang. De cliëntondersteuner kan u helpen bij een gesprek, maar hij of zij grijpt niet in als er discussie is over een resultaat of advies.  

Filmpje cliëntondersteuning

Bij welke organisaties kunt u terecht?

U kunt contact opnemen met een van de onderstaande organisaties.

Heeft u hulp nodig bij het voeren van een keukentafelgesprek? Dan kunt u iemand uit uw familie of een bekende vragen u te helpen. Wilt u professionele hulp? Dan kunt u gratis hulp krijgen via Vitis Welzijn, telefoon (0174) 63 03 58 of e-mail [email protected]. U kunt ook bellen of langsgaan bij een Buurt Informatie Punt.  

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Dan kunt u iemand uit uw familie of een bekende vragen u te helpen. Wilt u professionele hulp? Dan kunt u gratis hulp krijgen via Vitis Welzijn, telefoon (0174) 63 03 58 of e-mail [email protected]

Bij welke organisatie kan ik terecht? 

Wilt u onafhankelijke cliëntondersteuning gebruiken? Dan kunt u bellen naar Vitis Welzijn. Zij kan u adviseren bij welke organisatie u terecht kunt. Telefoon (0174) 63 03 58 of een e-mail sturen naar [email protected].  

Meer organisaties bieden cliëntondersteuning aan. Vitis Welzijn kijkt samen met u welke organisatie u de beste hulp biedt. Als het om hulp voor jeugd gaat, is het ook mogelijk een vertrouwenspersoon in te schakelen. Hiervoor kunt u terecht bij Jeugdstem.  

U kunt ook direct contact opnemen met de organisaties in het overzicht hieronder. 

Vitis Welzijn 
Website: Vitis Welzijn  
E-mail: [email protected]  
Telefoon: (0174) 63 03 58 

Vrijwillige Ouderenadviseurs van de bonden (VOA) 
Website: Vrijwillige Ouderenadviseurs 

Sociaal Kernteam 
Website: Sociaal Kernteam Westland 
E-mail: [email protected] 
Telefoon: 14 0174 

Jeugdstem
Website: Jeugdstem
Telefoon: 088 555 1000

GIDS-GGZ 
Website: GIDS GGZ   
E-mail: [email protected] 
Telefoon: (015) 26 07 524 

Contact met de gemeente

Neem telefonisch contact op met de gemeente via 14 0174 of via e-mail: [email protected]