‘Niet bezuinigen, maar investeren: juist nu!’

Typisch Westlands aan NON? “Dat zijn natuurlijk de kleine huisjes in de vorm van een kas om een tafeltje heen. Heel coronaproof. In de periodes dat het mocht, waren die enorm populair bij de gasten”, lacht eigenaresse Manon van der Ende. Intussen is de bar ook ver buiten De Lier bekend. Ze zijn elke dag open en wandelaars uit heel Westland weten de zaak te vinden.

U kunt ook hier de video bekijken.

“We zijn vier jaar geleden begonnen met catering op locatie. Toen we een plek zochten om een keuken te starten, kwamen we in een tijdelijk pand terecht. Zo kregen we meer zichtbaarheid en de vraag naar catering nam toe. Het versterkte elkaar heel erg”, vertelt Van der Ende. “Nu hebben we een vast pand en we ‘poppen up’ op evenementen. We hebben het eigenlijk omgedraaid.”

Tijd om te professionaliseren

Van der Ende blikt terug naar 15 maart vorig jaar. “Om half zes hoorden we dat we om zes uur dicht moesten. Ik dacht echt: ‘Wat nu? Ik had 25 mensen in dienst, een volledige voorraad en een volle agenda met evenementen.” Maar de onderneemster zat niet bij de pakken neer. “De eerste maand is iedereen thuis een training gaan volgen via de vakopleiding horeca”, zegt Van der Ende. “We waren de afgelopen jaren alleen maar gegroeid, dus ik zag dat we deze tijd konden benutten om te professionaliseren.”

NON-Shack

Daarnaast had het bedrijf tijd om te verbouwen. Er kwam een bar, daarna werd de keuken aangepakt en nu het terras. “We gingen, door onze snelle groei, van ‘achterstallig’ naar twee jaar vooruit kijken.” NON ontwikkelde bijvoorbeeld de NON-Shack, een omgebouwde bouwkeet waarmee ze op pad kunnen. “We hebben de keet helemaal gestript en daarna ingericht met een oven, koeling en espressomachine.” Dat bleek een goede zet afgelopen zomer. Van der Ende: “De Shack was op verschillende evenementen een groot succes!”

Zoeken naar oplossingen

Hoe kijkt NON naar deze onzekere tijd? “We zijn flexibel en we zoeken samen naar oplossingen”, vertelt de daadkrachtige eigenaresse. “Dat is het team ook gewend vanuit de evenementen. Dus met elkaar zijn we steeds gaan kijken: wat kan wél? Het begon met Pasen met een brunchbox, en daarna werd snel duidelijk dat de take away een succes kon worden. De webshop hadden we al voor corona en dus dat was meteen raak. We hebben de webshop uitgebreid met high teas voor thuis, borrelarrangementen en zakelijke kerstpakketten.”

Lieve berichten

Van der Ende legt uit dat het soms voelt alsof ze een nieuw bedrijf is begonnen. In december heeft NON vijfduizend brievenbuspakketjes door heel Nederland laten bezorgen. “Dat kan alleen omdat we de focus hebben verlegd: we zijn nu een ander bedrijf met andere marketing en bedrijfsprocessen.” Bij de pakketjes horen handgeschreven berichten van de verzender die Van der Ende en haar team op mooie kaartjes schrijven. De boodschappen ontroerden haar. Van mensen die niet naar opa en oma konden, of niet naar vrienden die jarig of geslaagd waren. “Mensen zijn echt heel lief voor elkaar! Zo voelde je ook de warmte.”

Juist nu investeren

De onderneemster heeft geen spijt van de keuze die ze direct maakte voor investeren in plaats van bezuinigen. “Ik keek met een helicopterview en dacht: als ik bedrijfsadviseur was, zou ik adviseren om juist nu te investeren. Het maakt het spannend, want je kent de uitkomst niet. Natuurlijk zijn wij nog steeds een horecabedrijf; maar onze core business is op dit moment de webshop en take away. Ik kan wel zeggen: ik wil alleen evenementen doen, maar die zijn er nu gewoon niet."

Meebewegen

En zo beweegt NON mee met de mogelijkheden binnen de coronamaatregelen én de behoeften van de klanten, die ook continu veranderen. “Als er minder mag, willen mensen elkaar wat opsturen; mag er weer wat meer, willen ze met meer mensen hun verjaardag vieren. Je moet telkens schakelen en vooruit denken: wat zijn de behoeften in de volgende fase? En dat vinden we ook leuk.”

Bekijk ook de video op Facebook