‘Corona zette alles op z’n kop, maar het heeft ook veel opgeleverd’

Na een periode van thuisonderwijs vorig jaar, krijgen de leerlingen van scholengemeenschap ISW Hoogeland in Naaldwijk nu opnieuw online les. Locatiedirecteur Han Versloot: “Door corona moeten we creatief zijn, snel anticiperen en helder communiceren. Dat doen we samen heel goed.”

U kunt ook hier de video bekijken.

Tijdens de eerste lockdown moesten scholen wennen aan de nieuwe situatie. Bij de tweede konden zij voortbouwen op eerdere ervaringen. Han Versloot: “Toen we in december hoorden dat we weer dicht moesten, waren we goed voorbereid. We konden direct overgaan op online lesroosters en hadden alles binnen één dag geregeld. Dat snelle schakelen is wel tekenend voor onze scholen. Met zes vestigingen en 4.500 leerlingen is dat ook nodig. Dan moet je zaken strak organiseren om alles goed te laten verlopen.”

Flexibiliteit

“Ik ben trots op onze leerlingen en docenten. Zij gaan zo goed om met de nieuwe situatie en passen zich snel aan. Die flexibiliteit zie ik nu ook terug in het onderwijs zelf. Dat staat toch bekend als een wat behoudend bolwerk waarbij veranderingen langzaam gaan. Als je mij begin vorig jaar had gezegd dat iedereen dit jaar online les zou volgen, had ik je echt voor gek verklaard. We zijn een jaar verder en het gaat naar omstandigheden nog steeds goed. Dat vind ik heel bijzonder.”

Onderwijs én veiligheid

Toen de scholen open waren, was het de grote uitdaging om onderwijs te geven en tegelijkertijd de veiligheid te waarborgen. Han Versloot: “Die twee staan eigenlijk haaks op elkaar. We hadden in augustus al maatregelen genomen om de afstand te bewaken en ons aan de regels te houden. Natuurlijk vinden leerlingen dat niet leuk, die willen het liefst dicht naast hun vriendje of vriendinnetje lopen. Maar veiligheid gaat boven alles.” Daarin is de school streng en duidelijk, en dat helpt. Toen de overheid adviseerde om mondkapjes te dragen, heeft de school die meteen verplicht gesteld. “Ik stond maandagochtend bij de deur om mondkapjes uit te delen. Van de 1.800 leerlingen hadden er maar vijf er geen bij zich. Dat zegt toch wel iets. En natuurlijk proberen leerlingen daarna uit of het ook helpt als je ze iets lager hangt. De jeugd zoekt altijd de grens op, dat hoort erbij”, glimlacht Versloot.

Iedereen aan boord

“Het is belangrijk om juist bij het thuisonderwijs ervoor te zorgen dat alle leerlingen in beeld blijven. Sommige leerlingen vinden online onderwijs fantastisch, die zijn zelfstandig en fietsen er zo doorheen. Anderen vinden het lastig omdat ze sturing missen. En we hebben ook kwetsbare leerlingen, zij mogen naar school en krijgen begeleiding. We monitoren dat goed. We willen weten hoe onze leerlingen ervoor staan en of ze geen onderwijsachterstand hebben opgelopen.” Daarom heeft de school aan het begin van het schooljaar voor elk vak een ‘nulmeting’ gedaan en bij iedereen een toets afgenomen. Leerlingen die de toets slecht maakten konden extra lessen volgen om hun kennis bij te spijkeren. Versloot: “Die lessen geven we nog steeds. Zo houden we vinger aan de pols en blijft iedereen aan boord.”

Digitaal onderwijs blijft

Digitaal onderwijs was niet nieuw voor het ISW Hoogeland. Twee jaar geleden besloot de school al om alle leerlingen in de onderbouw een laptop te lenen naast hun boekenpakket. “We worden steeds creatiever. Docenten maken nu video’s waarin ze onderwerpen uitleggen. Leerlingen kunnen die presentaties online terugkijken als ze hun huiswerk maken. Dat is heel efficiënt”, legt Versloot uit.

Ook de voorlichting aan de groep 8 leerlingen van de basisscholen moest noodgedwongen digitaal. Eind januari is er een digitale informatieavond geweest waarbij ook leerlingen aan het woord kwamen. En docenten geven via hun mobiele telefoon al filmend rondleidingen door onze school. Leerlingen en ouders kunnen zich daarvoor aanmelden en ook vragen stellen. Versloot: “Het is natuurlijk niet hetzelfde als een live gesprek, maar we doen er alles aan om het toch een beetje persoonlijk te maken.”

Persoonlijk contact

De school kijkt in deze tijd vooral naar wat er wel kan in plaats van wat niet kan. Een mooi voorbeeld is de diploma-uitreiking van afgelopen jaar. “Dat is voor leerlingen altijd een hele speciale gebeurtenis, maar kon niet in de aula plaatsvinden. We zijn met twaalf versierde kleine vrachtwagens met daarin een tafel en een stoel bij de leerlingen thuis langsgegaan. Konden ze toch, samen met hun docent, op gepaste afstand hun diploma ondertekenen. Muziek erbij, het was echt een feestje. Het was ‘next best’. Dat werd erg gewaardeerd. En daar doe je het toch voor!” blikt Versloot tevreden terug.

Eindexamen

Er is veel discussie over het afnemen van eindexamens in deze coronaperiode. Han Versloot: “Mijn eindexamenleerlingen van vorig jaar hadden er driekwart van het examenjaar opzitten en zij mochten geen examen doen. Nu hebben leerlingen een heel jaar niet volledig onderwijs gehad en  moeten ze wel eindexamen doen. Dat vind ik niet eerlijk. Dat moeten we dus echt anders regelen. Daar wil ik me wel hard voor maken.”  

Laatste jaar

“Het is mijn laatste jaar, daarna ga ik met pensioen”, vertelt Verloot. “Dat maakt het extra bijzonder. Ik dacht dat ik dit jaar alles voor het laatst zou doen. Maar dat kan niet, want alles is anders en het verandert ook steeds. Soms ben ik wel verbaasd dat we het zo goed doen en met elkaar zulke mooie en creatieve oplossingen bedenken. Natuurlijk zijn er achterstanden, maar de jeugd is heel flexibel. Als het erop aankomt, kunnen ze heel veel. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.”

Bekijk ook de video op Facebook