Veelgestelde vragen

De gemeente Westland volgt de landelijke richtlijnen op om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. Immers, door afstand te houden geven we ruimte aan elkaar. Dat heeft gevolgen voor de gemeentelijke dienstverlening.

Hier leest u wat dit voor u kan betekenen. Deze pagina wordt aangevuld als er wijzigingen zijn.

    Hulp en advies

    • Vitis Welzijn

      Het Vitis Belteam staat u graag te woord. Ook de Belmaatjes bieden graag een luisterend oor. Bel daarvoor naar telefoonnummer: 0174 - 630 358 of kijk op www.vitiswelzijn.nl.

      Viermaal per dag kunt u op WOS TV het eigen programma van Vitis bekijken: 'Vitaal in de Regio'. Zo kunt u  toch blijven bewegen, yoga doen en uw geest scherp houden. Dat kan ook via de website www.vitiswelzijn.nl/online.

    • Coronahulp Westland

      De vrijwilligers van Coronahulp Westland bieden u graag hulp aan, zoals boodschappen doen of de hond uitlaten. U kunt ook zelf uw hulp aanbieden.
      Dat kan op drie manieren:

      • Zoek op Facebookgroep Coronahulp Westland
      • Kijk op www.coronahulpwestland.nl
      • Lukt het niet via Facebook of de website? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer: 0174 - 630 358
    • Westland voor elkaar

      Op de website Westlandvoorelkaar kunt u om hulp vragen of uw hulp aanbieden. Komt u er niet uit? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer 0174 - 630 358.

    • Telefoonlijnen

      Er zijn verschillende telefoonlijnen voor wie zich zorgen maakt over het coronavirus, behoefte heeft aan een gesprek, luisterend oor of advies.

    • Testen op het coronavirus

      Vanaf 1 juni kan iedereen met gezondheidsklachten zich laten testen op het coronavirus. De meest actuele informatie hierover staat op de website van GGD Haaglanden.

    • Kindertelefoon

      Kinderen kunnen elke dag van de week van 11:00 tot 21:00 uur hun zorgen en hun verhaal delen met de vrijwilligers van de Kindertelefoon. Ze hoeven hun naam niet te vertellen en gegevens blijven vertrouwelijk. Bel gratis en anoniem 0800-0432 of gebruik de chat. Kijk op de website hoe dat werkt

    • Voor kinderen, jongeren en ouders

      Kinderen en ouders zijn vaker thuis dan normaal. Dat kan voor spanningen zorgen. Het Nederlands Jeugdinstituut geeft tips en advies.

      Hoe legt u kinderen uit wat er aan de hand is? Hoe praat u met hen over de impact van het virus, bijvoorbeeld als zij angstig zijn of autisme hebben? Op de website van het Kenniscentrum kinder- en jeugdpsychiatrie staan adviezen en informatie van verschillende experts en organisaties op een rij.

      Heeft u vragen of zorgen over uw kind(je)? Met opvoedvragen kunt u bellen met het telefonisch spreekuur van JGZ (het consultatiebureau voor kind en jeugd). U belt naar 088 - 054 99 99 (optie 2; op werkdagen van 8.30 tot 16.30 uur). Verder staan op de website veel tips voor ouders met jonge kinderen over allerlei vragen rondom opvoeding.

    • Online trainingen GGZ Delfland

      Maken u of uw kind(eren) zich door het coronavirus meer zorgen dan anders? GGZ Delfland geeft gratis online trainingen die u kunt volgen onder begeleiding van een professional, of zelf, anoniem. Voor jeugd vanaf 8 jaar zijn er trainingen als ‘Aan de slag met je gedachten’ en ‘Minder piekeren’. Voor volwassenen gaat het onder andere om ‘Positief denken’ en ‘Oefenen met ontspannen’. Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van GGZ Delfland.

    • Sociaal Kernteam Westland

      Heeft u zorgen over uw gezin? Of lopen de spanningen thuis te hoog op nu iedereen meer binnen moet blijven en drukte moet worden vermeden? Of speelt er veel tegelijkertijd omdat u bijvoorbeeld niet lekker in uw vel zit en schulden heeft? Kunt u niet terecht bij familie, vrienden of buren voor steun en advies? Het Sociaal Kernteam Westland kan met u meedenken en samen een plan maken. U kunt contact met ons opnemen via 14 0174 of een contactformulier invullen op www.sktwestland.nl.

    • Veilig thuis

      Gaat het thuis niet goed, kunt u de situatie niet meer als gezin oplossen of bent u bezorgd over iemand in uw omgeving? Bel dan naar Veilig Thuis Haaglanden: 0800-2000. U kunt ze 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen. Kijk voor meer tips op de website

    • Grip op geld

      Voor veel huishoudens heeft de coronacrisis grote financiële gevolgen. Het Nibud helpt u met tips en hulpmiddelen om grip op uw geld te houden, én informatie over hulpregelingen.

    • Digisterker door Doen

      Steeds meer zaken regelt u via de computer en met uw DigiD. Met ‘Digisterker door doen!’ regelt u dingen thuis online, zoals belastingaangifte doen, een toeslag aanvragen of uw zorgverzekering bekijken. Op de website Digisterker door Doen! vindt u een stap-voor-stap-uitleg. 

    • Thuis online

      Via internet kunt u thuis nog voldoende contact hebben met uw dierbaren of een virtueel uitstapje maken. De vrijwilligers van PCHulp van SeniorWeb helpen u tijdelijk gratis op weg met uitleg over videobellen of het gebruiken van sociale media. U belt naar 0800 – 0506 (op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur).

      Voor vragen over SeniorWeb neemt u contact op via: leden@seniorweb.nl of 030 - 276 99 65.

    • Helpdesk Welkom Online

      De Helpdesk Welkom Online beantwoordt vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via sociale media en hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? U belt naar 088-344 2000 (op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur). De hulplijn is gratis. U betaalt alleen reguliere gesprekskosten.

      Met het gratis, laagdrempelige en online lesprogramma Welkom Online leert u stap voor stap van alles over bijvoorbeeld videobellen, filmpjes bekijken, online zoeken en sociale media.  U kunt de lessen alleen, samen met een vrijwilliger of groep volgen.

      Helpdesk Welkom Online is een initiatief van het Ouderenfonds, VodafoneZiggo en Samsung.

    • Winkel in Westland

      Wilt u online iets kopen of eten laten bezorgen? Denk dan aan de Westlandse winkeliers en horecaondernemers die het zwaar hebben. Op Winkel in Westland leest u hoe u kunt bestellen en laten bezorgen. Op de Facebookpagina Winkel in Westland en op Instagram vindt u ook verschillende acties.

    • Support Your Locals Westland

      U kunt op uiterlijk donderdag 16.00 uur een doos vol ambachtelijke producten van Westlandse ondernemers bestellen. Zo helpt u lokale ondernemers door deze zware periode heen. Zo’n pakket is een goed cadeau voor iemand die tijdelijk de deur niet uit kan, geen bezoek mag ontvangen of juist keihard moet werken. Vervolgens haalt u het pakket op vrijdag op bij het Tramhuisje in Naaldwijk of u laat het bij u thuis of een ander bezorgen. Kijk voor meer informatie op de website.

    • FlowerBoostChallenge

      Doe mee met de FlowerBoostChallenge en steun de Westlandse kwekers. Koop een bloemetje voor in huis of planten voor in de tuin! Daag anderen via sociale media uit om ook mee te doen. Deel uw bericht met #FlowerBoostChallenge.

    • Fonds 1818

      Wie nu aan de slag wil om hulp te geven in de coronacrisis kan niet te lang wachten op een financiële bijdrage. Zowel stichtingen en verenigingen als groepjes bewoners kunnen via Fonds 1818 met een snelle procedure een aanvraag indienen voor coronahulp-projecten. Kijk voor meer informatie op de website van Fonds 1818.

    • Hulp ouderen en chronisch zieken

      Oudere mensen en mensen met een chronische ziekte zijn vatbaarder voor het coronavirus. Daarom kunt u beter niet op bezoek gaan. Wilt u toch iemand helpen die bang is of geïsoleerd raakt door het coronavirus? Gelukkig zijn er veilige manieren om een ander te helpen!

      • check telefonisch of u iets kunt doen
      • bied aan boodschappen te doen
      • bied uw hulp aan via www.coronahulpwestland.nl of de Facebook groep Coronahulp Westland; lukt dat niet, bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer: 0174 – 630 358
      • bied uw hulp aan via Westlandvoorelkaar of via de Facebookpagina Westland Voorelkaar. Komt u er niet uit? Bel dan naar Vitis Welzijn via telefoonnummer 0174 - 630 358.
      • raad aan het openbaar vervoer te vermijden en bied een lift aan
      • informeer of hun voorraad medicijnen voldoende  is
      • bel vaker en langer
      • stuur een leuke kaart of brief
      • doe iets leuks samen, zoals een online spelletje of samen televisie kijken met de telefoon aan het oor

      Kijk hier voor meer tips.

    • Veilig helpen

      Wilt u iets doen voor iemand in thuisisolatie of quarantaine?
      Het is verstandig om niet naar binnen te gaan. Zet de boodschappen bij de voordeur neer. Maak een praatje via de telefoon. Houd sowieso altijd in uw achterhoofd dat hygiëne van uw kant belangrijk is.

    • Nieuwe verzamelwebsite voor protocollen gelanceerd

      Protocollen zijn nodig om de algemene regels van het RIVM te vertalen naar de realiteit van de werkvloer, het sportveld of de school. Dat vereist maatwerk: hoe houd je 1,5 meter afstand in een kantoortuin? Hoe voorkom je dat medewerkers te dicht bij elkaar zitten tijdens de lunch? Hoe voorkom je dat mensen in rijen dichtbij elkaar komen te staan?
      Branches hebben zelf het beste zicht op de eigen praktijk en zij werken hard om voor de eigen werkomgeving een protocol op te stellen. De website www.mijncoronaprotocol.nl verzamelt protocollen, wordt constant aangevuld en biedt zo een overzicht van de beschikbare protocollen.

      Verantwoordelijkheid bij de branche

      De website is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland, in samenwerking met de Rijksoverheid. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van de protocollen ligt bij de branche zelf. Protocollen worden in het algemeen opgesteld door de branchevereniging horend bij de sector. Ze betrekken hierbij ook werknemers, bijvoorbeeld via vakbonden.

       

    Publiekszaken

    • Balies gemeentehuis/ afspraken

      Gaat mijn afspraak bij het gemeentehuis nog door?
      Nee, alle aangevraagde balieafspraken die niet strikt noodzakelijk zijn, worden afgezegd. Alleen voor dringende aanvragen kunt u een afspraak maken

      Bij de publieksbalies van het gemeentehuis behandelen we alleen urgente aanvragen:

      • verlengen van rijbewijs of reisdocumenten die verlopen voor 1 september
      • geboorteaangiftes
      • overlijdensaangiftes
      • aanvragen vog
      • ophalen invalidenparkeerkaart
      • ophalen sleutel verzamelcontainer

      Hoe kan ik een afspraak maken?
      Op dit moment is het alleen mogelijk om een noodzakelijke afspraak te maken. Twijfelt u? Bel dan met ons Klant Contact Centrum: 14 0174 en kies voor optie 2. Samen met de medewerker bespreekt u de situatie en of het maken van een afspraak noodzakelijk is.
       

    • Verlopen documenten

      Als uw reisdocument of rijbewijs vóór 1 augustus verloopt, kunt u deze - in geval van nood -aanvragen en vervangen. Bel dan met ons Klant Contact Centrum: 14 0174 en kies voor optie 2. Samen met de medewerker bespreekt u de situatie en of het maken van een afspraak noodzakelijk is.

    • Ophalen documenten

      Neem voor het ophalen van documenten zoals een rijbewijs of paspoort telefonisch contact op met de gemeente. Bel ons Klant Contact Centrum: 14 0174 en kies voor optie 2. Dan wordt samen gekeken naar de mogelijkheden voor het ophalen van de documenten in de publiekshal aan de Verdilaan.

    • Aanvragen uittreksel, afschriften burgerlijke stand of attest de vita (bewijs van in leven zijn)

      Deze documenten kunnen op dit moment alleen digitaal via de website worden aangevraagd. U heeft hiervoor een DiGiD nodig.

    • Verhuizing doorgeven

      Een verhuizing kan op dit moment alleen digitaal via de website worden doorgegeven. U dient hiervoor in het bezit te zijn van een DiGiD. Als u geen DiGiD heeft, kunt u een papieren formulier invullen en opsturen. Dit formulier kunt u aanvragen door een mail te sturen naar info@gemeentewestland.nl.

    • Ophalen afval

      Afval wordt gewoon opgehaald. Kijk op deze pagina wanneer het bij u wordt opgehaald.

    • Milieustraten

      Milieustraten zijn geopend.

      Kom alleen naar de milieustraat als het echt noodzakelijk is. Heeft u spullen die nog even bewaard kunnen worden, wacht dan met het wegbrengen naar de milieustraat. Kan het niet wachten? Verzamel het grofvuil dan zodat u maar één keer naar de milieustraat hoeft te komen.

    • Uitvaarten

      Uitvaarten gaan altijd door. Begrafenisondernemers zijn zelf verantwoordelijk de richtlijnen te volgen van het RIVM en de branchevereniging (als ze hierbij aangesloten zijn).

      De gemeente heeft het voorlopen bij uitvaarten uitbesteed. Deze bedrijven moeten zich houden aan de richtlijnen. Er mogen maximaal 100 mensen bij een uitvaart aanwezig zijn. De 1,5 meter regel moet hierbij wel worden aangehouden.

    • Huwelijksvoltrekking

      Het is mogelijk om vanaf 1 juli huwelijken te voltrekken met een maximale groepsomvang van 100 personen. Omdat er minimaal anderhalve meter afstand tussen de bezoekers moet zijn, wordt de maximale groepsomvang van 100 personen beperkt door de omvang van de trouwlocatie.

      Locaties

      De huwelijken kunnen worden voltrokken in zowel het Heilige Geesthofje, de horeca als in privéwoningen. De horecaondernemers zijn verantwoordelijk voor het aanhouden van de 1,5 meter afstand bij een huwelijksvoltrekking. Per horecagelegenheid zal door hen moeten worden bepaald hoeveel mensen bij een huwelijksvoltrekking aanwezig kunnen zijn. Naleving van deze landelijke regels wordt door politie/BOA’s gehandhaafd.

      Heilige Geesthofje

      In het Heilige Geesthofje (HGH) zorgt de gemeente voor handhaving van de minimale afstand van 1,5 meter. Door de geringe omvang van het Heilige Geesthofje kunnen er naast het bruidspaar maximaal 20 genodigden aanwezig zijn bij een huwelijksvoltrekking.  
      Deze regels zijn uiteraard onder voorbehoud van de ongewijzigde vertaling van een en ander in de landelijke regelingen en de in Westland geldende noodverordening.

    • Meldingen openbare ruimte

      Door het coronavirus zijn er minder medewerkers om de meldingen openbare ruimte af te handelen. Wij vragen om uw begrip. Sommige meldingen krijgen voorrang:

       

      • meldingen waarbij de volksgezondheid in het gedrang kan komen (huisvuil en dergelijke)
      • meldingen waarbij zich een gevaarlijke situatie kan voordoen (dreigend omvallende boom) of andere calamiteiten

       

    • Raads- en commissievergaderingen

      De gemeenteraad en commissies vergaderen vanaf 26 mei weer in de raadzaal, met inachtneming van de afstandseis van 1,5 meter. Publiek is niet toegestaan. Inspreken kan alleen schriftelijk. Klik hier voor meer informatie of om de vergadering te volgen.

    Openbaar leven

    • Vervoer medewerkers glastuinbouw

      In Westland wonen en werken veel arbeidsmigranten. Zij zijn niet altijd in de gelegenheid om met eigen vervoer naar het werk te gaan. Vanaf 1 juli mogen zij weer met elkaar, zonder beperkingen, reizen mits alle inzittenden een mondkapje dragen

    • Recreatiegebieden

      Wollebrand, Plas van Alle Winden, Poelzone, Solleveld, Zwethzone, De Zweth, Hofpark, ’t Kraaiennest, ’s-Gravenzandse bosjes, park De Lierhout, Prinsenbos, Staelduinse bos en strand/duingebied.
      De recreatiegebieden in Westland zijn weer voor iedereen toegankelijk, maar ook hier gelden de basisregels:

      • Heeft u één of meerdere verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, plotseling verlies van reuk of smaak, verhoging, koorts en benauwdheid? En/of heeft u plotseling verlies van reuk of smaak? Blijf thuis en laat u testen.
      • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
      • Was vaak uw handen.
      • Vermijd te drukke plekken en reis zoveel mogelijk buiten de spits.

      Natuurlijk geldt ook nog: hoesten en niezen in de binnenkant van uw elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken en meteen weggooien en geen handen schudden.

       

    • Eet- en drinkgelegenheden

      Cafés en restaurants zijn weer open! Maar ook hier geldt dat 1,5 m afstand de norm is. In de horeca wordt bovendien altijd gewerkt met een vaste zitplaats. Er geldt geen maximumaantal personen onder de volgende voorwaarden: vaste zitplaatsen, een reservering en een gezondheidscheck vooraf.

    • Historisch Archief Westland

      De leeszaal van het Historisch Archief Westland in het gemeentehuis aan de Verdilaan is gesloten..

      Voor vragen mailt u naar: haw@gemeentewestland.nl.
      Meer informatie is te vinden op de website van het Historisch Archief.

    • Dierenweiden en kinderboerderijen

      Alle dierenweide en kinderboerderijen zijn weer open maar wel volgens de richtlijn van het RIVM en van de branchevereniging vSKBN

    • Evenementen

      Evenementen, waaronder ook kermissen en braderieën, kunnen vanaf 1 juli weer worden georganiseerd. Eém eis blijft hierbij maatgevend: overal moeten bezoekers anderhalve meter afstand kunnen houden.

    • Reizen met openbaar vervoer

      In de bus, tram, metro en trein is een niet-medisch mondkapje verplicht voor personen vanaf 13 jaar en ouder.

      Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als het echt moet. Vanaf 1 juli gelden deze reisbeperkingen niet meer.

    Zorg en ondersteuning

    • Gevolgen voor zorg en ondersteuning

      De gemeente heeft met alle zorgaanbieders afgesproken dat zij zoveel mogelijk de zorg blijven aanbieden. De zorgverleners willen dat zelf ook heel graag. Zij beseffen goed dat veel mensen van hen afhankelijk zijn. U krijgt daarom zoveel als mogelijk de zorg die u gewend bent. Dat kan natuurlijk alleen als u geen gezondheidsklachten heeft die mogelijk wijzen op het coronavirus. Ook kan de zorgverlener klachten krijgen.

      Dan is het voor de gezondheid van u en de zorgverlener niet langer mogelijk om de zorg te bieden.
      Wij hebben afgesproken dat de zorgverlener dan contact opneemt met de gemeente. Samen bekijken we dan of er andere oplossingen zijn.

      Houd contact met uw zorgverlener

      Zorgverleners beslissen iedere dag opnieuw of zij in staat zijn om op een verantwoorde manier hun werk uit te voeren. Daarover houden zij contact met u. Heeft u zelf gezondheidsklachten die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus en verwacht u uw zorgverlener thuis? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw zorgverlener. Zo proberen we met elkaar de verspreiding van het coronavirus af te remmen.

      Mochten de regels rondom het coronavirus wijzigen dan zijn wij genoodzaakt onze dienstverlening hier op aan te passen. Wij houden u hiervan op de hoogte.

    • Afspraak met gemeente of zorgverlener over zorgindicatie

      Omdat we de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk willen beperken, hebben we ervoor moeten kiezen om geen huisbezoeken meer af te leggen. Medewerkers van de gemeente of zorgorganisatie komen niet bij u thuis om afspraken te maken over uw zorg en ondersteuning. Deze gesprekken voeren we nu via de telefoon.